Prelazak sa Dynamics NAV rešenja na Business Central - Najčešća pitanja i odgovori
Adacta news center

Prelazak sa Dynamics NAV rešenja na Business Central - Najčešća pitanja i odgovori

Na leto 2018. godine, Microsoft je lansirao na tržište novo ERP rešenje za mala i srednje-velika preduzeća – Dynamics 365 Business Central (BC). Kao naslednik već poznatog Dynamics NAV poslovnog rešenja, Business Central pruža sve standardne funkcionalnosti Dynamics NAV 2018 verzije, ali sa sobom donosi i niz dodatnih funkcionalnosti savremenog ERP rešenja koje je razvijeno na novoj tehnologiji, prvenstveno za poslovanje u oblaku.

Kako bi postojeće korisnike Dynamics NAV rešenja ohrabrio da pređu na Business Central, Microsoft nudi popuste i pogodnosti – postoje tri opcije za prelazak na Business Central (on-premises, cloud i hibridna varijanta), koje su detaljnije opisane u nastavku.

Konkretnije, korisnici koji koriste starije verzije Dynamics NAV rešenja (NAV 2013 R2 i starije) – Microsoft više ne održava vaše rešenje (ne eliminiše greške i ne unapređuje rešenje). Kompanija Adacta je već sklopila ugovor sa određenim klijentima o prelasku na Business Central, a za ostale se nadamo da će se odlučiti na taj korak dok se još uvek primenjuju posebne pogodnosti.

Pošto nam klijenti postavljaju puno pitanja o prelasku na Business Central, pripremili smo kratak Q&A na vaša najčešća pitanja. Za sva dodatna pitanja i pojašnjenja u vezi prelaska na Business Central budite slobodni da nas kontaktirate.

Business Central – opšte informacije

Šta je Dynamics 365 Business Central?

Business Central je novo ERP rešenje iz Microsoft Dynamics 365 porodice poslovnih rešenja koje je namenjeno malim i srednje-velikim preduzećima. Ovo rešenje pokriva ceo spektar funkcionalnosti Dynamics NAV 2018 rešenja, prilagođen je cloud poslovanju i nudi širok spektar dodatnih funkcionalnosti i prednosti cloud poslovanja.

Za više informacija o Business Central rešenju, o njegovim prednostima i funkcionalnostima možete pogledati na:

undefined

Koje sve novine donosi Business Central?

1. Novi tip korisničke licence – "Named Users"

Važna novina je da Business Central uvodi imenovane korisnike ("Named User") gde je licenca povezana sa identifikatorom određene osobe (1 korisnik) – što znači, jedna osoba u kompaniji ima jednu licencu. Naravno, korisnik može pristupiti svom nalogu putem svih uređaja (računara, tableta, mobilnog telefona). Business Central na taj način ukida istovremene korisnike ("Concurrent Users").

2. Nova tehnologija

Business Central donosi novu i modernu tehnologiju koja je drugačija od one koja "pokreće" nama već poznati Dynamics NAV. Nova tehnologija je bazirana na cloud poslovanju, dizajnirana je tako da omogući jednostavnu i brzu instalaciju, besprekornu povezanost sa drugim Microsoft rešenjima (Power BI, PowerApps, Office 365), omogućava nov način za razvoj i instaliranje aplikacija, kao i automatizovano ažuriranje.

3. Dorada i aplikacije (apps)

Dodatne funkcionalnosti se razvijaju u obliku aplikacija (apps), a ne kodiranjem osnovnog koda, kao što je bio slučaj sa Dynamics NAV-om. Svaka aplikacija je verifikovana od strane Microsoft-a i objavljena na njihovom zvaničnom sajtu - Microsoft AppSource, što dodatno obezbeđuje kvalitet i pouzdanost.

Na primer, lokalizacija kompanije Adacta za Business Central je napravljena u obliku aplikacije, kao i svi ostali paketi (skup funkcionalnosti) – dodatne specifičnosti za određene industrije i proširenja standardnih funkcionalnosti Business Central-a, koje smo razvili u našoj kompaniji Adacta.

4. Kraće vreme implementacije i jednostavnija integracija

Nova tehnologija znači i kraće vreme implementacije (osnovna instalacija može biti za samo nekoliko sati), više mogućnosti za integraciju u Dynamics 365 okruženju (sa Power BI, CRM, Office 365), kao i mnogo jednostavnija integracija sa drugim već razvijenim dodatnim aplikacijama koje su specifične za vašu industriju ili procese.

5. Automatsko ažuriranje i unapređenje performansi

Business Central se ažurira mesečno, dok ažuriranje Dynamics NAV rešenja je bilo jednom godišnje. Ovde treba napomenuti performanse rešenja, zato što Microsoft putem ugrađene telemetrije prati aktivnosti korisnika i otklanja uska grla. Napredne tehnologije, kao što su veštačka inteligencija i mašinsko učenje, u budućnosti će omogućiti predviđanje zastoja i eliminisati ih pre nego što se pojave.

6. Brojne prednosti za korisnike

a. Inovativna i univerzalna online aplikacija

Microsoft je posvetio dosta vremena i novca za razvoj Business Central web aplikacije, što se pokazalo i činjenicom da je web aplikacija nagrađena za korisnost i inovativnost. Podržana je na svim web pretraživačima (Edge, Explorer, Chrome, Safari), a pre svega aplikacija je krajnje intuitivna za korisnika.

b. Korisničko iskustvo na svim uređajima

Microsoft je razvio Business Central aplikaciju koja je podobna za cloud, on-prem i hibridnu verziju, ali i za Windows 10, Android (tablete i telefone) i iOS (tablete i telefone) uređaje. Stoga, Business Central je dostupan sa bilo kog uređaja i u bilo kom trenutku za jedinstveno korisničko iskustvo.

c. Druge dodatne prednosti

Ovo su samo neke od dodatnih pogodnosti koje nudi Business Central, kao na primer: otvaranje i uređivanje podataka u Outlook-u, ugrađena analitika i izveštavanje, lako otvaranje i uređivanje Excel tabela unutar samog rešenja, prilagođavanje prikaza korisniku putem jednostavnog "drag-and-drop" sistema.

undefined

Integracija Business Central sa Outlook programom - "From quote to cash"

Različite opcije implementacije – „Deployment“

Postoje tri opcije za implementaciju Business Central rešenja:

  • On-premises na vašem serveru
  • Cloud (oblak) – gde razlikujemo:    

1. Javni oblak (Public Cloud): naknada za licencu uključuje hostovanje na Azure platformi – SaaS (Software as a Services)    

2. Privatni oblak (Private Cloud): kompanija mora platiti dodatno za licencu za hostovanje u oblaku – IaaS (Infrastructure as a Services)

Takođe, treba napomenuti da se Business Central može implementirati i kao hibridna verzija, odnosno kombinacija prva dva tipa.

Tabela u nastavku pokazuje jasnu razliku između različitih tipova instalacija (on-premises, cloud).

undefined


Ključne razlike između on-prem i cloud verzije

Budući da je Business Central prvenstveno razvijen za poslovanje u oblaku, i kako se sve veći broj kompanija odlučuje da svoje poslovanje premesti na oblak, preporučujemo vam da razmislite o svim prednostima koje donosi ovo poslovanje pre nego što se odlučite za određeni tip instalacije. O samim prednostima poslovanja u oblaku pisali smo u našim objavama na blogu: Izaberite Microsoft Dynamics 365 u oblaku i Ne odustajte od pogodnosti koje donosi ERP rešenje u oblaku.

Da sumiramo, prednosti poslovanja u oblaku su:

  • Niži troškovi održavanja i infrastrukture
  • Unapeđena bezbednost i pouzdanost
  • Unapređene performanse
  • Poboljšana agilnost i fleksibilnost – dodavanje novih korisnika ili funkcionalnosti
  • Jednostavnije ažuriranje
  • Mogućnost izbora standardizovanih funkcionalnosti, koji su tipični za vašu vrstu poslovanja i industriju
  • Poboljšano korisničko iskustvo i usklađeno sa drugim Microsoft aplikacijama (Office 365, Power BI).

Business Central u odnosu na Dynamics NAV

Da li Business Central zamenjuje Dynamics NAV?

Da, Business Central je naslednik rešenja Dynamics NAV 2018. To znači da je Dynamics NAV 2018 najnovija verzija ovog rešenja i da je od 01.04.2019. godine dostupan samo Business Central.

Šta će se dogoditi sa postojećim Dynamics NAV-om?

Microsoft Dynamics NAV će i dalje biti u upotrebi. Za korisnike koji su na najnovijoj verziji rešenja Dynamics NAV – Dynamics NAV 2018, Microsoft će i dalje pružati podršku i ažurirati ovu verziju. Poslednji rok za kupovinu licence za Dynamics NAV, odnosno Dynamics NAV 2018, bio je 01.04.2019. godine.

Kada kompanija treba da se odluči za nadgradnju sa Dynamics NAV (2009-2018) na Business Central?

Žao nam je, ali nema jedinstvenog odgovora. Odluka zavisi od nekoliko faktora, ali pre svega:

  • Koju verziju Dynamics NAV-a trenutno koristite
  • Koji je trenutni opseg vaših dorada i kakve dorade želite u budućnosti
  • Da li ste spremni za poslovanje u oblaku ili želite Business Central on-prem
  • Koji su vaši budući poslovni zahtevi (rast, razvoj kompanije).

Ako razmišljate o nadgradnji vašeg ERP rešenja na Business Central (cloud, on-prem) preporučujemo vam da nas kontaktirate i mi ćemo vam rado odgovoriti na sva vaša pitanja.

undefined

Business Central oduševljava svoje korisnike sa intuitivnim i "Self-service" korisničkim interfejsom

Kada će Business Central biti dostupan u Srbiji?

Obe verzije Busines Central rešenja, on-prem i cloud, su već dostupne našim klijentima u Srbiji, pri čemu je Adacta Beograd prvi Microsoft Partner u Adriatic regiji koji je implementirao Business Central – SaaS verziju u kompaniji ElanWave. 

O  tome smo vam više pisali na našoj objavi: Prva Dynamics 365 Business Central implementacija na Cloud-u u našem regionu.

Koji sve tipovi licenci postoje za Business Central?

Business Central je dostupan u vidu dva paketa (dva tipa licenci): Essentials i Premium. Takođe, postoji i opcija "Team Member" – ova licenca je pogodna za zaposlene koji imaju ograničena prava pristupa u okviru sistema.

undefined

Važne informacije:

  • Tipovi licenci se ne mogu kombinovati – ili Premium, ili Essential
  • Sve licence za Business Central su "Named user licenses" - kompanija mora da kupi licencu za svakog korisnika kako bi imao pristup do Business Central-a.
  • Preduslov za "Team Memeber" licencu je da kompanija ima kupljenu najmanje jednu Essentials ili Premium licencu
  • Kao i kod Dynamics NAV-a, Business Central vam omogućava da birate između "perpetual" ili "subscription" licenciranja;

Novina: Business Central dodatno uvodi "Team Member" licencu koja je pogodna za korisnike koji imaju ograničen uvid u podatke, mogućnost pripreme izveštaja, mogućnost da potvrđuju i uređuju ponude za kupovinu i prodaju, vremenske rokove i lične informacije ili da ažuriraju postojeće finansijske unose.

Različite opcije za nadgradnju sa Dynamics NAV-a na Business Central

Microsoft podstiče nadgradnju na Business Central putem dodatnih licenci i popusta. U nastavku su navedene tri opcije za nadgradnju sa navedenim cenama i pogodnostima koje nudi Microsoft.

Ovim putem želimo da napomenemo da su navedene cene po trenutnom cenovniku (01.06.2019.) i da se odnose na kupce koji imaju sklopljen ugovor o održavanju "Annual Enhancement Plan – BREP".

Opcija 1: Business Central on-prem perpetual licence

Ako se odlučite za nadgradnju Dynamics NAV-a na Business Central sa on-premises instalacijom, onda vam Microsoft nudi zamenu vaših istovremenih korisnika („Concurrent Users“) na osnovu pravila "Two for One" – za svakog "Concurrent" korisnika dobijate 2 "Named" korisnika.

Primeri zamene licenci:

  • Dynamics NAV Starter Pack => 6 Essentials korisnika
  • Dynamics NAV Full User => 2 Essentials korisnika
  • Dynamics NAV Starter Pack i Extended Pack => 6 Premium korisnika
  • Dynamics NAV Full User (sa Extended Pack) => 2 Premium korisnika
  • Dynamics NAV Limited korisnik => 1 Team Member licenca.

Opcija 2: Business Central on-premises subscription licence

Imate mogućnost da kupite licencu za Business Central i da plaćate po korisniku/mesečno. Ova opcija je pogodna za kompanije koje ne žele velike investicije na samom početku i koje žele veću fleksibilnost za povećanje, ili smanjenje licenci, u skladu za potrebama kompanije.

Ova opcija znači da hostujete vaše licence na Microsoft Azure platformi, što dalje znači da ćete imati veću šansu da uštedite na cenama za licencu. U ovom slučaju postoji dodati cenu za hosting – ako se odlučite za Azure platformu, cena se kreće oko 40 USD. Ipak, ova opcija je i dalje jeftinija od on-premise instalacije, ili u slučaju da iznajmite server od drugog provajdera koji nije Microsoft.

Cene licenci za ovu opciju:*

  • Premium licenca – 70 USD
  • Essentials licenca – 45 USD
  • Team member licenca – 8 USD

*Dodatni trošak je za hostovanje i nije uključen u cenu licenci.

Opcija 3: Business Central SaaS (Software as a Services)

U mesečnoj zakupnini je uključena cena licence i hosting na Azure platformi. Ovo je primer "pravog oblaka", gde ne morate da brinete o serverima u kompaniji, a na duge staze možete smanjiti troškove koje sada koristite za kupovinu i održavanje IT opreme. Pošto je Microsoft Dynamics Business Central prvenstveno razvijen za poslovanje u oblaku, Microsoft nudi najbolje popuste za ovu opciju – do 40% za licence do 30.06.2021. godine.

Cene licenci za ovu opciju:

  • Premium licenca – 60 usd
  • Essentials licenca – 40 usd
  • Team member licenca – 5 usd

Da li želite da premestite svoje poslovanje na Business Central?

Ukoliko je Vaš odgovor "da", budite slobodni da nas kontaktirate i da zakažete dodatnu prezentaciju Business Central rešenja u vašoj kompaniji.

Kontaktirajte nas

Potrebne su vam dodatne informacije?

Naš kontakt